الخميس، 23 يناير 2014


قصة ثوره 

قـــــررت اثــــــور عالحـــاشيه و الفـرعون

سقط النــــظام والكــــــل صــــــار مسـجون


نصبوا المحاكم للى سرق بيقوله كام مــليون

حكم القــــــضاء ببراءة الحـــاشيه والفرعون

ياعــــــم القاضــــى قولـــــى كـــلام موزون

العدل مات والا الــــبلد دى مافيــــــها قانون

و مــــشى الــــفرعون وجــــــــــه نابـــليون

باهــــــله و عشــــيرته وعــــــزوته مـــفتون

خان العــــــــهود والدم والظلــــــم اصبح فن

ايه اختــــلف عواجـــيز تــــــــقود الــــــكون

غريـــــب باســـير والــــكل يسال مين اكـون

انا الشــــباب صبحت خاين طب مين اخــون

اخون بـــلادى وانا الــمجروح وانا المطحون

وانا المـــقهور عـلى حالك كـــــيف المجنون

انا الممـــــنوع وانا الــمأسور وانا المسـجون

ومين خانـــى ومــين خانك فـــــيكى مصون

ولـــسان الخــــونه شـــوهنى بـــين العيـون

نفذ صـــبرى عـــلى ظــلمى ولــــــيه بـهون

والـــــعدل صــــار بالــــعهر لـــــــيه مــدفون

كان حلمى يســـود الـعدل مع اختلاف اللــون

دلوقـــــتى حلمــى صبح تايه بين الظــــنون

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق